fbpx

”Søassistancen” hjælper, når uheldet er ude

Den nye app fra Dansk Søredningsselskab skal sikre hurtigere hjælp til søs, når det uventede sker.

Det følgende indeholder reklame for Søassistancen – www.dsrs.dk/søssistancen

FOTO: Dansk Søredningsselskab

Søsikkerhed er højt på dagsordenen i sejlermiljøet, hvilket også afspejler sig i det voksende udbud af app´er til mobiltelefonen. App´er som blandt andet kan give en stor, hjælpende hånd, hvis man som sejler kommer i nød på havet. Seneste skud på stammen er app´en fra Dansk Søredningstjeneste, som omkring 900 gange om året rykker ud for at hjælpe sejlere i de danske farvande. Nu lancerer foreningen en ny app kaldet “SØASSISTANCEN”, der skal sikre hurtigere hjælp til fritidssejlere i akut nød.

Så synes du stadig, du mangler at få en julegave, så har du muligheden for at få den nu. Og ganske gratis. Den nye app “SØASSISTANCEN”, som Dansk Søredningsselskab netop har lanceret, fås i både App Store og hos Google Play. App’en kan også hentes ved blot at sende en sms med beskeden “APP” til 1614. Den er ganske gratis.

HURTIG ASSISTANCE

Med app’en på telefonen kan fritidssejlere fremover lynhurtigt tilkalde assistance fra Dansk Søredningsselskab, Søværnets Operationscenter eller Alarmcentral 112, hvis de befinder sig i en nødsituation på havet. Man anmoder hurtigt og nemt om assistance via app’en, og afhængig af situationen vil app’en ringe op til Dansk Søredningsselskab eller de relevante myndigheder, der kan hjælpe.

UAFHÆNGIG AF DATADÆKNING

Har man datadækning på sin telefon, så sendes ens koordinater samt navn og telefonnummer automatisk til Dansk Søredningsselskab. Dette sikrer, at udrykningen kan ske hurtigere. App’en er dog også lavet, så den er uafhængig af datadækning. Ens position vil altid fremgå øverst i app’en, og denne skal dermed blot oplyses, når man kalder op via app’en.

GODE RÅD VED UHELD

App’en giver også svar og gode råd til, hvordan man skal forholde sig, hvis man kommer ud for nogle af de mest gængse problemstillinger til søs – f.eks. ved grundstødning, motorstop eller mastehavari.

Det er vores store håb, at sejlerne fremover vil have vores app installeret, da den virkelig kan være med til at redde liv. Havet er drilsk, og der kan pludseligt ske noget uventet, hvor man har brug for assistance. Reaktionstiden er i den situation helt afgørende – især hvis det er en livstruende situation, hvor en person er faldet i vandet eller kommet til skade, fortæller Steen Wintlev-Jensen, der er formand for Dansk Søredningsselskab.

OM DANSK SØREDNINGSSELSKAB

Dansk Søredningsselskab er en almennyttig forening, der blev startet i 2004 efter en henvendelse fra det Svenske Søredningsselskab. I dag består organisationen af 13 stationer, 18 både og omkring 330 frivillige som 24 timer i døgnet og 365 dage om året står klar til at hjælpe sejlere i indre danske farvande som har brug for assistance til nærmeste havn. Ligesom man står til rådighed for det officielle redningsberedskab til søs.

Læs mere på www.dsrs.dk

Denne artikel er fra Tursejleren 2023 – 1. udgave.