Menu
IMG 8403.3

Pressemeddelelse: Seniorsejlerne svigtes med statsfgift

Igangværende forhandlinger om finansloven for 2019 kan lette økonomien for det meget store flertal af sejlere mellem 50 og 70 år med ganske almindelige indkomster.

– Den afgiftssænkning på lystbådeforsikringer regeringen lægger op til i den kommende finanslov vil først og fremmest komme seniorsejlere til gode. Den typiske sejler er mellem 50 og 70 år og har en ganske almindelige indkomst.

Det slår forretningsfører i Danske Tursejlere, Leif Nielsen, fast, efter organisationen har gransket medlemsstatistikken for deres mere end 12.200 medlemmer. Danske Tursejlere er Danmarks 2. største organisation for fritidssejlere. Og her er man godt provokeret af de fordomme og forkerte oplysninger, der verserer om fritidssejlernes geografiske tilhørsforhold og økonomiske status. Senest bragt til torvs af Socialdemokratiets skattepolitiske ordfører Jesper Petersen.

– Det er ikke korrekt, når det hævdes, at en afgiftssænkning på lystbådeforsikringer er en gave til ”Poul og Fritz” segmentet i Nordsjælland. Over halvdelen af vores medlemmers både er hjemhørende i Sønderjylland, på Fyn og på Sjælland uden for hovedstaden. Og så er 2 ud af 3 sejlere over 50 år og 40 % er over 60 år. Fritidsbåden er familiens fritidsinteresse og sociale omdrejningspunkt, siger Leif Nielsen.

Seniorsejlere i Sønderjylland, på Fyn og Sjælland

En analyse foretaget af Danske Tursejlere via medlemsoplysningerne viser, at gennemsnitsværdien af en fritidsbåd ligger i omegnen af 100.000,- kr. Gennemsnitsværdien af de både, som er kaskoforsikret gennem Danske Tursejleres er ca. 220.000,- kr. pr. båd.

– En afgiftssænkning vil altså lette økonomien hos den ældre del af sejlerne, hvor mange betragter investeringen i fritidsbåden som en pensionsopsparing. Vi taler om ganske almindelige borgere med ganske almindelige indtægter, lyder det fra Leif Nielsen.

Negative konsekvenser af statsafgiften

Danske Tursejlere kan konstatere, at flere sejlere har lagt deres både på land, fordi forsikrings-afgiften har gjort en lille privatøkonomi mindre. Lystbådehavnene har mistet indtægter fra udlejning af havnepladser, og bådudstyrsfirmaer mister indtægter og arbejdspladser. Også ø-turismen lider under de manglende gæster i øernes havne. Derudover mister Danmark arbejdspladser i forbindelse forårsklargøring og servicering af de både, der sejles til udlandet om vinteren for at spare statsafgift.

– Vi er ikke i tvivl om at sejlerne, som altså i hovedtræk nærmer sig pensionistalderen og er bosiddende i Sønderjylland, på Fyn og på Sjælland, i tilfælde af et status quo på forsikringsafgiften, vil sende en ærgerlig tanke til de Christiansborgpolitikere, som på populistisk vis har fremmanet et usandt billede om de danske fritidssejlere, påpeger Leif Nielsen fra Danske Tursejlere

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte forretningsfører i Danske Tursejlere, Leif Nielsen på telefon 40 16 30 09.

Vedr.: Udkast til Finanslov 2019 – punkt 38.28.21 – Øvrige udgifter – Statsafgiften på lystfartøjsforsikring reguleres fra 1,34 % til 0,8 % af forsikringssummen.

Fakta ark
FacebookInstagramlinkedinYoutubeTwitter