GRAFIK: AB Göta kanalbolag
Det går ind og ud og op og ned i sluserne, når du sejler på de svenske kanaler. For nogle er det en barriere, som holder dem væk fra de unikke oplevelser, som kanalsejladsen byder på. For andre er det den ekstra udfordring, der gør, at netop denne ferieform foretrækkes. Under alle omstændigheder så gælder det om hurtigt at blive fortrolig med manøvrer og teknikker i forbindelse med slusepassage. Men det kan være noget af en mundfuld, for slusernes særlige leben tiltrækker altid mange tilskuere og selvfølgelig skibe i snart sagt alle størrelser. Men bevar roen, få styr på procedurerne så går det snildt. Følgende gode råd om slusning får du på hjemmesiden gotakanal.se
Ved slusen
Hvis ikke slusen er åben, når du ankommer, så læg dig i venteposition ved en af ventebroerne ved slusen. Ofte bliver du informeret af slusevagten, når det er tid til at gå ind i slusen. Og om hvilken position, du skal placere dig på inde slusen. Hvis du ikke mod tager information, så vær ikke bange for at spørge personalet ved slusen. De kan anvise dig korrekt.
Da der opstår en del strøm – først og fremmest forrest i slusen – vil man ofte placere sejlbåde og større både her, da de blokerer bedre for strømmen og gør vandet roligere. Derfor kan det af og til være nødvendigt at rokere lidt rund på bådene i slusen. Husk redningsvesten i sluserne.
Slusning opad
1. Når du får besked om, hvor i slusen du skal placere dig, skal du sikre dig, at affendringen er tilstrækkelig. Affender gerne både bagbords og styrbords og sæt fenderne i forskellig højde med store fendere i stævnen og agter og mindre fendere midtskibs. På den måde opstår der en lige side ind mod slusevæggen, hvor også fortøjningerne skal placeres. Et 2 m langt bræt – fenderbræt – hængt på søgelænder udenpå fenderne beskytter disse mod slid mod slusevæggen.
Sørg for at have meget lange tovender (fortøjninger) gerne 15-20 meter og gerne 12 mm tykkelse. Pas på nylontove, som brænder fingrene. Husk sejlerhandsker! Lav et pælestik i den ende af fortøjningen, som skal fastgøres over ringbeslagene på slusekanten (se illustration). Så slipper du for at binde og binde op, hver gang du skal gennem en sluse.
2 . Når I går ind i slusen, går mindst én person i land og forbereder sig på at modtage agterfortøjningen. Når bådens agterstavn er på niveau med midten af slusen, skal du kaste tovenden op til personen på land, der lægger løkken rundt om ringbeslaget. Brug ikke pullerterne, de er for langt fra kanten. Du kan nu bremse båden og fastgøre fortøjningen. Tovet skal gøres så kort som muligt og helst gå lodret ned til beslaget på båden.
3. Nu kan du let kaste forfortøjningen op til personen på land, som trækker den gennem en ring 3-4 m foran båden. Hvis du er usikker på, hvilken ring du skal vælge, er det bedre at vælge en ring længere fremme end for langt tilbage. Det er altid lettere at bruge et spil end at trække tovet i hånden. Og hvis du trækker i hånden, er det lettere for dig på båden at trække end for personen på land.
4 . Stram fortøjningerne, så båden er tæt på stenmuren. Når vandet fylder slusen op, strømmer det ind gennem de forreste sluseporte, drejer ved den nederste sluseport og skubber båden fremad. Du bør derfor aldrig slække eller tage agterfortøjningen hjem. Det går af sig selv.
Når båden skubbes fremad, vil forfortøjningen slække. For at undgå dette skal du holde forfortøjningen stram, når slusningen begynder. Tag fortøjningen hjem i et jævnt tempo gennem hele slusningen. Hvis fortøjningen slækkes, er der en risiko for, at strømmen skubber båden ind i slusevæggen, hvilket kan skade både båden og besætningen.
Når slusningen er overstået, skal du bare løfte fortøjningerne af, gå i båden og sejle videre. Ved dobbeltsluser eller en slusetrapper er den nemmeste måde at flytte til det næste slusekammer på at løsne den forreste fortøjninger fra spil og blok, så de løber frit. Personen på land løfter agterfortøjning fra ringen, holder i rebet og bevæger sig fremad i takt med båden. Når personen passerer forfortøjningen, løfter han den også af og går videre.
I det næste slusekammer placerer personen agterfortøjningen på den tilsvarende ring som i det forrige slusekammer. Derefter kan du bremse båden ved at stramme agterfortøjningen, mens personen i land fortsætter fremad og placerer forfortøjningen gennem ringbeslaget på slusekanten. Altså helt på samme måde som ved første slusning.
Slusning nedad
1. At sluse ned er meget lettere end at sluse op. Der vil ikke være nogen strøm, og der kræves ikke mange kræfter af dig. Sejl ind i slusen, og lad mindst én person komme af. Træk fortøjningerne gennem ringene, der er omtrent på højde med ved siden af bådens pullert. Læg ringen ud mod slusen og træk fortøjningen gennem ringen nedefra. Bind aldrig fortøjningen til både slusekanten og båden, for så kan båden sidde fast!
2. Under slusningen skal en person være i land for at flytte fortøjningerne. Dette er især nødvendigt, hvis du ligger langt bagude i en dobbeltsluse eller slusetrappe, da kanten i det næste slusekammer er meget højere bagerst i slusen, end den var i det første slusekammer. Du kan trække båden manuelt mellem slusekamrene, så du ikke behøver at starte motoren.
3. Mens vandstanden falder, skal du bare slække fortøjningen. Når slusen er klar, og det er tid at sejle ud, skal du trække fortøjningen tilbage gennem ringen. Træk roligt, så du undgår, at rebet binder knude på sig selv. I det sidste slusekammer er det nemmest, hvis alle er om bord, når slusningen begynder, så du undgår problemer med at komme om bord, når båden er langt fra kajkanten.
Der er mange andre måder at sluse din båd på, men dette er en gennemprøvet og nem måde. Husk at have motoren slukket under slusningen, da udstødningsgasser og benzindampe har det med at blive i slusen og udgøre en randrisiko. Derfor bør du ikke ryge under slusning. Endelig gør det det lettere, hvis mere end en person om bord kan manøvrere båden.
Denne artikel er fra Tursejleren 2021 – 1. udgave.