Med den nye app NAVIPAIR får du let kontakt med en hjælpende hånd til reparationen af båden eller udstyret.
FOTO: NAVIPAIR
Det følgende indeholder reklame for Navipair – www.navipair.dk
Som sejler står man ikke så sjældent i en situation, hvor man har brug for et godt råd, en hjælpende hånd eller et værksted, der kan træde til, når båden eller udstyret ikke vil makke ret. Og står man i en fremmed havn, så kan det være vanskeligt at få fat i lige netop den ekspertise, der er brug for. Her kommer Navipair til undsætning. På appen kan man søge en reparatør i området, der har registreret sig på appen, og man kan forespørge om pris og tidshorisont for assistancen. Kort sagt forbinder Navipair problem og løsning med hinanden uanset hvor i landet, du befinder dig.
RÆKKER UD TIL EKSPERTISEN
Ideen til appen fik Thomas Keller Carstensen, da han skulle sejle en båd fra Sydeuropa til Danmark. Problemer med radaren gjorde, at han var nødsaget til at få foretaget en reparation. Og det var noget af en opgave, der faktisk afdækkede behovet for en platform, hvor man som sejler kan få overblik over ”hjælpere” i det område, hvor man aktuelt befinder sig.
– En reparation, man ikke selv kan udføre, rejser en række spørgsmål: Hvor får jeg det lavet? Har de ekspertisen til det?
Hvornår kan reparationen udføres? Hvad skal det koste? Ja, fortsæt selv, siger Thomas Keller Carstensen. Klaus Østergaard supplerer: – Her rækker Navipair ud til personer og værksteder, der kan og vil foretage reparationen. I appen er det muligt at finde reparatører og kommunikere med dem, allerede inden man ankommer til den næste havn eller marina.
De to er stiftere af firmaet bag Navipair, der lancerede appen i maj 2022 og som allerede har 2.000 brugere, heraf ca. 1.000 i Danmark.
FRA SEJLER TIL SEJLER TIL HANDYMAN
En af de funktioner, som mange sejlere er glade for, er ”Opgavelisten”, som holder styr på alt, hvad der skal repareres eller vedligeholdes på båden. Og så selvfølgelig muligheden for at søge efter hjælpere, der vil give en hånd med ved mere almindelige opgaver som f.eks. bundmalingen.
Navipair er gratis, og bliver hele tiden opdateret og udbygget med funktioner, der gør det nemmere at være sejler. I maj måned lanceres en funktion, hvor man som bådejer også kan finde andre bådejere, og altså ikke kun reparatører, og kommunikere med dem.
Om sejlerne bruger det til at finde hjælp til en lille opgave, eller om de bare har lyst til at spørge en anden sejler, om der er plads i f.eks. Ballen Havn, er sådan set underordnet. Men det kan være med til at skabe en værdi for de danske tursejlere og bidrage til et endnu stærkere sejlerfællesskab, siger Thomas Keller Carstensen og Klaus Østergaard.
Denne artikel er fra Tursejleren 2023 – 2. udgave.