Har du lyst til at forlænge sæsonen ved at lade båden overvintre i vandet? Det kan komme med sin helt egen speciale tjekliste for at du bedst muligt holder dig selv og båden sikker i alt vind og vejr. I denne artikel giver vi en lille guide til de ting du skal være opmærksom på, hvis du vil lade båden ligge i vandet vinteren over.
HUSK: Alt efter hvilken forsikring du har på båden så kan der være forskel om du helt selv bestemmer om og hvornår båden skal op ad vandet. De fleste forsikringsselskaber kræver, at båden ligger i en A-havn eller er på land senest d. 15. November. Tjek derfor altid med din egen forsikring for at være på den sikre side.
Motortjek og frostsikring
Hvis båden, eller motoren, ikke skal bruges om vinteren, er det afgørende at sørge for, at den er beskyttet mod frost! En motor, der ikke er ordentligt konserveret, kan lide skader, som kan være dyre at reparere. For at sikre din motor bedst muligt, skal du tilsætte frostvæske til kølesystemet for at forhindre frostskader. Derudover er det vigtigt at få lavet et olieskift inden vinteren sætter ind. Hvis ikke olien bliver udskiftet, kan den beskidte olie over vinteren forårsage skader på motorens dele.
Er planen herimod at bruge og opholde dig regelmæssigt på båden i løbet af vinteren, skal motoren ikke forsikres med frostvæske. I stedet skal du sørge for at varme båden op, så temperaturen omkring motoren aldrig kommer under nul grader. For at holde øje med om temperaturen holdes over frysepunktet i motorrummet, kan du bruge en frostvagt med termostat eller en anden varmekilde, der sørger for at holde temperaturen over.
Hvis du bruger en anden varmekilde der holder hele båden over 0 grader, kan det være en god idé at åbne op til motorrummet, så varmen kan cirkulere omkring motoren effektivt.
Uanset hvilken løsning du vælger, skal du sørge for at gennemføre et serviceeftersyn med olieskift og udskiftning af filtre.
Læs også denne artikel om hvordan du undgår diesel pest.
Vandsystemer
Ligesom med motoren er det vigtigt at frostsikre dine vandsystemer, både forbrugsvandet og holdningstanken. Når vand fryser, udvider det sig, hvilket kan føre til sprængte rør og dyre skader.
Den mest effektive måde at frostsikre din båd på er ved at tømme vandsystemerne helt, så der ikke er noget vand, der kan fryse og sprænge rørene. Alternativt kan man tilføje frostvæske, ligesom ved motoren, for at sænke frysepunktet og forhindre skader. Det er dog ikke nok blot at hælde frostvæsken i tanken. Man skal sikre, at væsken fordeles gennem hele vandsystemet ved at åbne for hanerne og lade det pumpe igennem. På den måde er alle dele af vandsystemet beskyttet mod frostskader.
Husk også, at hvis du planlægger at opholde dig på båden efter at have tilsat frostvæske til vandsystemet, skal du medbringe drikkevand.
Batteri
Vidste du at dine batterier ombord også kan få frostskader i løbet af vinteren. Bly-, gel- og AGM-batterier klarer sig bedst, når de er fuldt opladet. Derfor bør du sørge for at oplade dem helt. Det er en god idé at afbryde dem helt eller slukke hoved afbryderen, så de ikke kan aflades. Hvis du ikke planlægger at sejle om vinteren, kan du overveje at fjerne batterierne fra båden og opbevare dem et køligt, men frostfrit sted.
Det er vigtigt at tjekke spændingen på dine batterier flere gange i løbet af vinteren for at sikre, at spændingen ikke falder for meget. Batterierne bør ikke komme under 12,1 V, hvilket svarer til ca. 50% af deres kapacitet.
Læs mere om batterier ombord på båden.
Rig, mast og sejl
Selv i løbet af sejlersæsonen bør du lave det til en fast rutine at tjekke din rig grundigt og kontrollere alle fald, selv når masten er monteret. Inspektionen bør omfatte en kontrol af, om de rustfrie wirer er fri for defekter, om der er revner i terminalerne, og om vantskruerne eller gevindet viser tegn på skader eller revnedannelser.
Masten kræver også en grundig gennemgang inden vinteren. Vær særlig opmærksom på tegn på korrosion ved mastens rustfrie beslag og kig efter eventuelle skader eller revner.
Hvis du planlægger at lade din båd blive i vandet over vinteren, skyldes det sandsynligvis et ønske om at forlænge sejlsæsonen og nyde båden året rundt. Derfor bør sejlene blive siddende på plads. Sørg for at fastgøre dem ordentligt, så de ikke blafrer og slides unødigt. Det er også vigtigt at inspicere dem regelmæssigt for at undgå skader. Husk at sætte bompresseningen på og sikre dit rulleforsejl.
Søventiler
Der er forskellige holdninger til, hvordan man bedst beskytter sine søventiler mod vinterfrosten. Nogle sejlere mener, at man bør lade søventilerne stå åbne for at undgå, at den lukket ventil sprænges af frosten. Andre mener, at søventilerne bør lukkes, når man forlader båden.
En sikker metode er at lukke søventilerne, fjerne slangerne, fylde frostvæske i, og derefter sætte slangerne på igen. Herefter vil frostvæsken beskytte ventilerne på samme vis som i vandsystemerne.
Om læ
Når det handler om at gøre båden vinterklar under dæk, er det vigtigste at tage sig af varme og fugt. Fugtproblemer kan undgås enten ved at opvarme båden eller ved at affugte luften ombord. Det mest effektive er at kombinere begge metoder.
Varme ombord
Når det kommer til at skabe varme ombord på din båd, har du flere forskellige varmekilder at vælge imellem. Det er vigtigt at overveje, hvilken varmekilde der passer bedst til dine behov. Her er fire af de mest populære valg for danske sejlere:
- Dieselfyr: Et dieselfyr er et kompakt oliefyr, der er specielt designet til at opvarme både effektivt.
- Pottefyr: Dette er en simpel og pålidelig dieselovn, der ikke kræver elektricitet for at fungere.
- Olielampe: Udover at skabe stemning med sit varme lys, kan olielampen også bidrage med en vis mængde varme om bord.
- Elektrisk varmeblæser eller radiator: Disse enheder er lette at anvende og kan være en økonomisk løsning til at holde din båd varm.
Mange erfarne vintersejlere vælger at have flere varmekilder om bord, såsom brændeovn, oliefyr og elektrisk varme.
Fugt ombord
Det er vigtigt at forebygge fugt ombord på båden. Det kan gøres på flere forskellige måder. Du kan bruge fugtposer eller fugtfjernere, som opsamler overskydende fugt. Det er også en god idé at lufte godt ud og stille hynder og puder på højkant, når du forlader båden, så de får luft fra alle sider og minimerer risikoen for fugtskader.
En affugter kan også være en løsning, men vær opmærksom på, at mange af dem bruger en del strøm.
Undgå at have unødvendige tekstiler liggende ombord. Tag dit sejlertøj, redningsveste, ekstra tøj og tæpper med frem og tilbage, så de ikke tiltrækker og holder på fugten i båden.
Fortøjer din båd forsvarligt
Når din båd skal overvintre i vandet, er det vigtigt at sikre, at den er forsvarligt fortøjet ved broen. Du skal investere i kraftigere fortøjninger end dem, du bruger om sommeren, da vind og vejr kan belaste fortøjningerne hårdere. Det er vigtigt at bruge dobbelte fortøjninger med ryk-dæmpere for ekstra sikkerhed.
Monter spring i begge sider af båden, så den ligger stabilt uanset vindstyrke og retning. Det er en god idé at regelmæssigt kontrollere, at båden ligger sikkert i løbet af sæsonen. Ved varsler om kraftig vind eller uvejr bør du foretage ekstra sikkerhedstjek før og efter, så du er sikker på, at alt er i orden.