Tilrettelæggelse: Frank Flemming Pedersen, FFP Kommunikation.
Danske Tursejlere siger tak for lån af foto til Visitnordsjælland, Colourbox, Sofiero, Visithelsingborg
Udgivet i 2021
INDLEDNING
Det smalle sund mellem to markante historiske byer er blot 5 km bredt og har både delt og forenet byerne, Helsingør og Helsingborg og nationerne Danmark og Sverige gennem århundreder. Byerne er tæt forbundet. Ja, de deler faktisk samme navn, som udspringer af ordet helsing, der er en afledning af hals og betegner den smalle passage i Øresund mellem Helsingborg og Helsingør.
Helsingør opstod i slutningen af 1100-tallet ved det naturlige overfarts- sted mellem Sjælland og Skåne. Hel- singborg har nogle århundreder mere på bagen, idet de er en af Nordens ældste byer. Der har befundet sig bebyggelse på plateauet Landborgen siden slutningen af 900-tallet. Netop byer- nes beliggenhed ved det smalleste sted i Øresund, har givet dem en kolossal strategisk betydning, som da også har præget deres kulturelle og økonomiske udvikling.
Det er Øresundstolden, der for alvor sparker gang i regionens gyldne periode. Skibe, der sejlede gennem Øresund i perioden fra ca. 1429 til 1857, måtte erlægge en Sundtold, der blev indkrævet i Helsingør godt bakket op af kanonerne fra Kärnan i Helsingborg og Krogen i Helsingør samt den danske flåde. Tolden var en vigtig indtægtskilde for de danske konger og senere den danske stat og udgjorde omkring år 1800 10 % af statens indtægter.
I dag er de to Øresundsbyer livlige og moderne men dog med et markant strejf af deres historiske fortid. Man skal ikke underkende de mange muligheder for at indtage et måltid mad og få en forfriskning. Eller de fine shoppingmuligheder, der også er med til at gøre en byferie til en oplevelse.
Et par dage i Helsingør og Helsingborg er dog mere end byferie. Det er også en lejlighed til at bekræfte den samhørig- hed og det fællesskab, der er mellem byerne og deres lande.
Helsingør – Helsingborg
I det klare vejr er der en imponerende udsigt, da vi sejler ind i Helsingør Nordhavn. Ret forude har vi Kronborg, der jo altid vækker følelser hos sejlerne. På vores bagbordsside ses den fine profil af den svenske kyst og Helsingborgs skyline. På tværs det travle Øresund suser færgerne, der på blot 20 minutters tid, blandt andet fragter turister og andet godtfolk mellem de to sundbyer. Vi befinder os på et sted, hvor historien om søfart, om handel og magt har sat sine spor. Og hvor de to broderfolk i dag nyder godt af hverandres fristelser i butikker, i kulturtilbud og på cafeer og restauranter.
Helsingør, hvor vi skal tilbringe de næste dage, er en by i rivende udvikling. Mens gamle hæderkronede industrier og arbejdspladser som Helsingør Skibsværft og bryggeriet Wiibroe har måttet lukke, så har byen skruet voldsomt op for kulturinstitutionerne inden for de sidste 2030-40 år. Og det har trukket folk til byen, for der er meget spændende at opleve på disse kanter.
PÅ SIGHTSEEING
Ganske nær Helsingør Nordhavn ligger det måske mest berømte slot i Danmark. Kronborg. Besunget af digtere. Berømmet gennem Shakespeares skuespil Hamlet, der foregår på slottet. Og med en dansesal, der er Nordeuropas største. Kigget længselsfuldt efter af sømænd. Et vartegn, der fyldte havets folk med vemod på udrejsen og stolthed og gensynsglæde ved hjemkomsten fra de lange rejser. Og ugleset af udenlandske handelsskibe. I 4 århundreder spillede slottet en central rolle ved opkrævningen af sundtolden, som var en torn i øjet på stort set alle andre søfarende nationer. Slottet var en fæstning, der beherskede Øresund.
Og det er ikke helt tilfældigt, at Holger Danske sidder slumrende i dets kasematter. Sundtolden gjorde tillige Helsingør til landets mest kosmopolitiske by, kendt af alverden. Kronborg er på UNESCO’s Verdensarvsliste. Kronborg er et ikon – også i et internationalt perspektiv. Og Kronborg har fortjent sin status.
SPOR AF FORTIDEN
På en gåtur ned ad den lille Gl. Færgestræde får man tydeligt fornemmelse af fortiden. Man træder på en belægning af marksten, som ligger toppede, som de nu gjorde det i middelalderen. Den åbne rendesten og de gule huse med de skæve vinduer, som flankerer strædet, understreger det middelalderlige miljø. I det hele taget er det prægtige palæer, ydmyge bindingsværksbyggerier og gotiske stenhuse, som går igen i Helsingørs mange gader, gyder og stræder.
Vi kommer forbi Strandgade 91, som hu ser Helsingørs bedst bevarede købmands- og skibsklarerergård fra Øresundstoldens tid. Museet indeholder butikslokale og skipperstue samt den fornemme skibsklarererbolig. Der er en butik og skibsprovianteringsforretning, grundlagt i 1809 og stort set uforandret siden 1820’erne. Her findes også alt, hvad der kunne friste en sømand: urtekram, den berømte Helsingør-hue, sejldug, tovværk, søkort m.m., krydderier, vin, skibsøl, hollandsk genever og lokal brændevin. På første sal er skibsklarererens private lejlighed genskabt, og den viser, hvordan et velstående borgerhjem i Helsingør så ud mellem 1790 og 1850. Øverst ses et lokale fra skipperherbergets tid. Her kunne søfolkene overnatte i tilfælde af længere ophold på grund af forretninger eller skiftende vejr.
KUNST PÅ VÆGGE OG MURE
Omkring domkirken giver to store murmalerier et levende indblik i livet i Helsingør i middelalderen, hvor Sundtolden nr. 4A tæt ved Sct. Olai Kirke, og på hjørnet af Kirkestræde og Hestemøllestræde. I Allegade 7 fortæller to store murmalerier historien om Helsingør som værftsby, og på murene ved busterminalen i Helsingør er livet i Øresund malet frem. To tunneller ved boligområdet Vapnagård er blevet udsmykket med den spanske street art kunstner Liqens fortolkning af sommer i Helsingør.
I HAVNEN
Helsingør Havn er selvfølgelig et naturligt samlingspunkt i byen, og de senere år er der investeret massivt i at gøre området til levende og aktivt trafik- og kulturelt knudepunkt. Her er masser af se på, høre på og være med i inden for alle genrer af kulturlivet. Havnen rummer verdensklasse attraktioner som Kronborg, Kulturværftet og det imponerende M/S Museet for Søfart. Som Helsingør Kulturkanon udtrykker det: “Kulturhavnen er Helsingørs alle må være med”.
Kulturværftet er et kulturhus, der rummer musik- og teaterscene, spisehus, udstillingsrum, museum og bibliotek. Det ligger i Helsingør gamle ombyggede værftsbygninger få meter fra havnefronten. Her er der koncerter. Teater, festivals og andre events med stjerner fra ind- og udland.
M/S Museet for Søfart åbnede i oktober 2013 og er blevet en publikumssucces. Efter endt rundtur i de imponerende bygninger er man ikke på nogen måde i tvivl om, at Danmark er en søfartsnation, og at søfarten har betydet meget for vores opfattelse af os selv og af omverdenen. M/S Museet for Søfart fortæller historier med film og meget fine genstande, der er flot og levende arrangeret. Der er interaktive installationer og spil, hvor man sammen med andre kan lege og lære. I udstillingerne møder man en flåde af handels skibe og en flåde af personlige historier bundet sammen med museets fantastiske samlinger fra de sidste fire århundreder, og dermed dansk søfart i globalt perspektiv i fortid og nutid.
KRONBORG – EN JUVEL
Kronborg er på mange måder blevet et maritimt symbol på hjemkomst til den sikre og vante havn, på trods af at slottet gennem historien ofte har været i konfliktens centrum. Kronborg Slot er blandt de betydeligste renæssanceslotte i Nordeuropa og sat på Unescos verdensarvsliste. Kronborgs historie handler om penge og magt. For her, hvor Øresund snævres sammen, blev slottet hovedsæde for opkrævning af Øresundstolden. Det var Erik af Pommern, der indførte den upopulære told, som betød, at ethvert udenlandsk skib, der passerede en linje mellem Helsingør og Helsingborg, skulle betale en afgift. Ved Helsingør lod han borgen Ørekrog eller Krogen opføre, Kronborgs forgænger, som sammen med slottet i Helsingborg, Kärnan, overvågede tolden.
TID TIL OPBRUD
”Hvis Kronborg stod til venstre da vi tog afsted, står Kronborg nok til højre den dag vi vender hjem Når vi vender hjem”, lyder det smukt i TV-serien om Havana. Nu har vi ikke just sat kurs mod fjerne kyster men så dog fremmede kyster. Vi forlægger os ganske få sømil østover til Helsingborg, alt mens vi iagttager gældende søvejsregler for fritidssejlads i trafiksepareringssystemer.
Vi lægger til i Norra Hamnen, som er Helsingborgs centrale marina for fritidsbåde og nabo til færgehavnen. Norra Hamnen er rummelig med 300 faste bådpladser, som også kan benyttes af gæstesejlere, hvis de er ledige. Ellers er store dele af østre kaj reserveret til gæstesejlere.
Fritidsbådene ligger tæt her om sommeren, og der er meget liv på promenaden ved de høje boligblokke, der dominerer udsigten til land. Ud over at vandet altid tiltrækker mange mennesker, så er området også veludstyret med cafeer og spisesteder. Havnen ligger kun nogle få minutters gang fra byens centrum og nogle af de seværdigheder, vi går ombord i.
Lige ved havnen ligger Dunkers Kulturhus, der er et museum og kunstcenter med masser af kulturelle aktiviteter som f.eks. udstillinger, kunst, dans, musik og teater. Hvis man får mindelser om Utzon centret i Aalborg, når man ser de flotte bygninger, så er der en grund. Det er nemlig den danske arkitekt Kim Utzon, der står bag begge de karakteristiske bygninger.
MOD BYEN
I dag er der kun meget få huse fra tiden før 1680. De dansk-svenske krige i 1600-tallet gik hårdt ud over byen. Under Den skånske krig (1675-1679) rev danskerne så godt som alle husene i det centrale Helsingborg ned, så de frit kunne skyde med deres kanoner. Det var svært at komme sig over, og det var først i midten af 1800-tallet, at byen blomstrede op. Havnen blev udbygget, og der blev anlagt jernbane og industrier.
Vi går fra havnen mod den lille gågade Kullagatan. Her er der gode shoppingmuligheder i et stort udvalg af kædebutikker. Vil man shoppe uden om disse kæders udbud, så er shoppingcentret Väla Centrum måske stedet.
Vi krydser Stortorget og fortsætter lige ud til Lilla Torggatan og kommer til Mariatorget med den smukke Mariakyrka. Her er en dejlig atmosfære, som kan nydes på de hyggelige caféer med udeservering. Et ganske lille stykke derfra finder vi et af byens populære udflugtsmål nemlig Kärnan, som er et forsvarstårn og tidligere fæstning. I dag er det Helsingborgs vartegn, og indbyggerne kan takke tårnet for, at de har kunnet sove godt i 700 år, som der står på Kärnans hjemmeside. En rask forcering af de 35 meter og 146 trappetrin til tårnets top belønnes med en pragtfuld udsigt over Helsingborg og den danske kystlinje.
FOR BØRN I ALLE ALDRE
En lille halv times gang fra Kärnan åbner der sig en spændende verden for børn og voksne. Tropikariet er et stort indendørscenter på 1500 kvm fordelt på flere etager med mange forskellige eksotiske dyr fra alverdens lande. Tropikariet har otte forskellige naturmiljøer med temaerne Afrika, Sydamerika, Madagaskar, hajrevet, den afrikanske savanne og regnskovsnatten, som er oplyst af svagt lys som en måne, hvor man kan opleve nataktive dyr såsom ægyptiske flyvende hunde og flyvepungegern. I “klappedammen” kan børnene komme tæt på og røre ved tropiske og mere hjemlige dyr.
PÅ BLOMSTERTUR
Vi er lidt sent på sæsonen til at opleve en af de store attraktioner ved Helsingborg. En tur med offentlig transport til udflugtsstedet Sofiero Slotspark, hvor der i perioden fra midt i maj til midt i juni blomstrer et væld af rododendroner. Ikke mindre end 10.000 rododendronbuske af 500 forskellige sorter pryder parken, som akkompagneres af en mageløs udsigt over Øresund. Sofiero blomsterpark byder også på rosenhave, dufthave, orangeri og særlige temahaver, udendørskoncerter og haveudstillinger, som kan nydes hele sommeren. I sensommeren blomstrer tusindvis af dahliaer i haven, og man må bare overgive sig til det farvehav, der strømmer én i møde som gæst. Vi slutter af i Sofiero Slotsparks café, hvor vi nyder en god fika: kaffe og kanelbullar, en stille stund til eftertanke.
Desværre fik vi ikke set det hele denne gang. Ej heller det meste. Måske ikke engang det væsentligste. Men så må vi jo vende tilbage.