fbpx

Dækker min forsikring alle skader?

Mange sejlere tror, at den ”hellige grav er velforvaret”, når blot man har tegnet en ansvarsforsikring. Men det er klogt at sætte sig yderligere ind i reglerne. Har man tegnet en ansvarsforsikring via sit medlemskab af Danske Tursejlere eller gennem et andet dansk forsikringsselskab, er der nogle faldgruber, man skal være opmærksom på. For at en ansvarsforsikring skal dække en skade, skal der være nogle forhold opfyldt for, at man kan gøres erstatningspligtig:

  • Der skal være et økonomisk tab for den skadelidte.
  • Der skal være en årsagsforbindelse mellem den skadevoldende handling og den skete skade.
  • Der skal være et ansvarsgrundlag (her skelner man mellem objektivt ansvar og culpaansvar).

Objektivt ansvar

Det er skader, der hænder på områder, hvor det er lovpligtigt med en ansvarsforsikring for eksempel færdselsloven, hundeloven, jagtloven etc. På disse områder vil en ansvarsforsikring altid dække alle skader ved skadens opståen. Alt afhængig af en efterfølgende domstols ansvarsplacering kan det komme på tale, at forsikringsselskabet søger regres hos skadevolderen.

Culpaansvar

Men når man taler om Culpaansvar, er det et område, der ikke er reguleret af lovgivning, men udelukkende af retspraksis på området. Ordet Culpa betyder skyld, og ved bedømmelse af Culpaansvar lægges der vægt på følgende handlinger:

  • Simpel uagtsomhed.
  • Grov uagtsomhed.
  • Fortsæt.

I disse tre situationer er det retspraksis, at skadevolder er ansvarlig efter Culpareglerne.

Er der derimod tale om et hændeligt uheld, hvor skadevolder på ingen måde kunne have forudset eller undgået den skete skade – ja så er der ikke et ansvarsgrundlag efter Culpa-retspraksis.

I praksis

Alt dette var måske lidt for langhåret, så lad os beskrive et par eksempler, der bedre forklarer, hvad dette indviklede system, drejer sig om.
I sommeren 2015 udbrændte fire både i Ny Havn 1 i Middelfart, og bådene var forsikret i forskellige selskaber. Efter at politiets teknikere havde undersøgt de udbrændte både konkluderede man, at årsagen var en overophedet lader til en mobiltelefon, og dette blev betegnet som et hændeligt uheld. Der var således ingen af de udbrændte bådes ansvarsforsikringer, der skulle til lommerne. Skaderne blev opgjort til flere millioner kroner, men da ingen kunne gøres erstatningsansvarlig, var det kun de bådejere, der selv havde tegnet en kaskoforsikring, der fik dækket skaderne af deres eget forsikringsselskab.
Så moralen er ganske klar: Vil du sikre dig bedst muligt mod skader, enten som du selv har påført din båd, eller skader som er påført din båd af andre, er den optimale løsning en kaskoforsikring til din båd.

Denne anbefaler vi samtidig, at du tegner i et dansk selskab – du vælger selv mellem de forskellige udbydere – men herigennem sikrer du dig en professionel behandling af din skade på et sprog, alle forstår. Ligeledes vil en eventuel tvist blive henført til en dansk domstol og ikke til det lands domstol, hvor forsikringsselskabet er hjemhørende.

Du kan læse mere om vores forsikringsløsninger her

Tekst: Leif Nielsen  |  Foto: COLOURBOX