Menu

Er du på jagt efter en brugt båd? Så pas på ikke at købe katten i sækken. Hvis du følger disse råd fra vores bådkonsulent Carsten Lund fra Ship Consult, så kan du styre uden om de værste faldgruber og ubehagelige overraskelser.

  1. Undersøg båden for restgæld
    Både over 5 Gt. (ca. 30 fod) skal være optaget i skibsregisteret, og både under 5 Gt optages i Bil- og Personbogen, såfremt der er tinglyst pant i båden.
  2. Undersøg bådens data
    Svarer de til, hvad sælger oplyser? Langt de fleste både har et skrognummer støbt ind eller påsat agter. Skrognummeret er på 14 cifre. Landekode står først. De fire sidste cifre fortæller skibets alder. Det ses ofte, at sejlere har købt en båd, der er søsat ’første gang’ i eks. 2010, men ud fra skrognummeret kan man aflæse, at den er fra 2008. Det kan godt give ekstra afskrivninger, hvis man ikke er klar over dette ved salg senere. Årgangen læses ud fra de sidste cifre således eks. US-FGBK0413H910. H9 betyder bygget aug. 2009 (a=jan, b=feb, c=marts osv.) 10 henviser til modelåret.
  3. Er skibet CE mærket?
    Skibe, der er importeret efter juni 1998, skal være CE mærket. Undertegnede ser ofte dette problem ved både, der er importeret af privatpersoner direkte fra USA. Men undersøg om jeres køb skal være CE mærket. Hvis skibet ikke er CE mærket, kan dette få betydning for forsikringens dækning ved evt. skader.
  4.  Få båden løftet på land
    Der kan være skader på skruetøjet eller drev. Drev skal man være særlig opmærksom på: hvornår bælge samt olie er skiftet. På skrueaksler/ propeller kikker man efter skader samt slør i det vandsmurte leje.
  5. Skrog og skrue generelt
    Når man kikker på båd, er det en god ide, hvis man opdeler båden i punkter. Det vil sige, at man kikker på fribord: Hvordan ser det ud? Hvad er skader og hvad kan poleres op? Det samme gælder fenderlister og søgelænder. Denne måde giver ofte et bedre overblik over skader samt, hvad der skal laves ved købet.
  6. Osmose
    Er båden af lidt ældre årgang, er et osmosecheck anbefalelsesværdigt. Osmose kendetegnes ved blærer, der lugter af eddikesyre ved knusning. Der er flere gode hjemmesider, der giver råd om osmose. Du kan også kontakte en konsulent.
  7. Maskinrummet
    Indenbords motorer er meget dyre at reparere på. Der kan være mange årsager til maskinskader, men generelt skal man være opmærksom på kølesystemet ved saltvandskølet maskiner. Maskiner, der er omkring 8-10 år, kan have kraftige tæringer i manifold. Generelt kan man sige, at jo ældre maskinen er, jo mindre driftssikkerhed. Så nogle gange skal man overveje, om man ikke skulle købe en lidt mindre båd men til gengæld en lidt nyere model. Vigtigt er også en længere prøvesejlads, hvor maskinen bliver ordentlig driftsvarm. Vær opmærksom på om temperatur samt olietryk ligger korrekt.
    Alarm check. Virker alarmerne? Det er en fordel, hvis der er en akustisk alarm, der hyler, hvis noget går galt.
    Har sælger kvitteringer? Hovedrenovering af maskinen er ikke noget værd, hvis ikke der ligger kvitteringer herpå.
  8. Grundstødningsskader
    Specielt på kølbåde er det vigtigt at undersøge båden for grundstødningsskader. Kontroller båden for revner ved kølreces. Tag dørkbrædder op og tilse bundstokke samt skot for revner.
  9. Prøvesejlads
    Virker instrumenter/ elektronisk udrustning?
  10. Vinterkonservering
    Er vinteren hård, kan det medføre en del frostsprængninger. Tjek båden grundigt for skader, som en dårlig vinterkonservering kan have påført båden.
FacebookInstagramlinkedinYoutubeTwitter